Koden som fungerar under dagen är utbytt idag.
Koden kommuniceras på facebook i vårt stängda forum. Om du inte har tillgång till fb, kontakta styrelsen.
Your Custom Text Here
Senaste nytt från styrelsen i Brf Snickarboa
Koden som fungerar under dagen är utbytt idag.
Koden kommuniceras på facebook i vårt stängda forum. Om du inte har tillgång till fb, kontakta styrelsen.
Föreningen har sedan hösten en ny styrelse. Vid stämman avgick vår ordförande, Gabriel Lundmark, efter flera år av engagerat arbete i styrelsen. Under Gabriels ledning har styrelsearbetet präglats av tydliga processer, implementering av effektiva verktyg och förbättrade rutiner. Dessutom har flera betydande projekt genomförts för att förbättra för medlemmarna och sänka föreningens kostnader, såsom införandet av elbilsladdning och led-belysning i trapphusen.
Vi tackar Gabriel för hans dedikation och önskar hela hans familj lycka till i huset efter jul, även om det fortfarande är trångt i cykelförrådet - man kan ju inte lyckas med allt 😉.
Den nya styrelsen är nu konstituerad och vår nya ordförande är Magnus Bostedt. Per Delborn fortsätter som kassör och Jennie Moberg tillträder som ledamot efter flera år som aktiv suppleant. De nya styrelsemedlemmarna är Johannes Renfors som ledamot och Robert Preston som suppleant.
Om medlemmar önskar kontakta styrelsen kan de göra det via styrelsen@brfsnickarboa.se.
Vi vill också påminna om SBC Hemma där alla medlemmar kan logga in med BankID för att se avier, ändra aviseringsmetod och ta del av information om sin lägenhet och parkeringsplats. Om det finns frågor till vår förvaltare, SBC, kan du kontakta dem genom att skapa ett ärende.
Barnen verkar uppskattat snön att leka i, kul att se att dom har roligt.
Men, föreningens snöskyfflar, kvastar och annat som hänger med i leken ska ställas tillbaka, inte lämnas kvar i snön på gården när leken är över.
Bra om föräldrar till de barn som använt redskap tar en vända efter avslutat lek för att städa upp.
Ellevio behöver byta elmätare och tillhörande strömtransformatorer på Pippi Långstrumps Gata 37.
För att kunna utföra jobbet behöver dom göra ett strömavbrott.
Avbrott kommer att ske den 28 november mellan klockan 13:00 -14:00. Vi får räkna med avbrott varar i ca 60 min.
Lördagen den 21 oktober är det höststädning på gården.
Vi börjar kl 10:00 och föreningen bjuder på korv, fika och kaffe till alla som deltar.
I kväll klockan 19:00 är det föreningsstämma i Malmstens bibliotek i Marabouparken.
Bra om så många medlemmar som möjligt kan närvara.
Inför föreningens planerade årsstämma 2023-09-26, avgår en medlem ur styrelsen och valberedningen söker därför minst en ny medlem.
Valberedningen tar tacksamt emot intresseanmälningar för styrelsearbete via e-mail eller telefon, se kontaktuppgifter nedan. Välkommen att även höra av er med eventuella frågor kring arbetet i styrelsen.
Det är tack vare våra medlemmars engagemang i styrelsen och andra aktiviteter som gör att vi kan undvika onödiga kostnader för föreningen och i slutänden ökade medlemsavgifter.
Arbetet i styrelsen omfattar många olika typer av frågor, t.ex. ekonomi, fastighet, teknik och trivsel för oss medlemmar.
Välkommen med din intresseanmälan.
Med vänliga hälsningar
Valberedningen
Sara Clacey (Å-huset, nr 39) 073 - 937 93 76
Elin Bolin (Gårdshuset, nr 37) 070 - 350 60 46
E-mail: valberedningen@brfsnickarboa.se
Nu är årsredovisning för 2022/2023 och revisionsberättelse signerad, klar och publicerad på vår hemsida.
Härmed kallas medlemmarna i Brf Snickarboa till ordinarie föreningsstämma tisdagen den 26:e september kl 19:00 i Malmstens bibliotek i Marabouparken.
(Enligt 19 § i stadgarna)
Upprättande av förteckning över närvarande medlemmar, ombud och biträden (röstlängd)
Val av ordförande på stämman
Anmälan av ordförandens val av sekreterare
Fastställande av dagordningen
Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet
Fråga om kallelse till stämman behörigen skett
Föredragning av styrelsens årsredovisning
Föredragning av revisionsberättelsen
Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter
Beslut om användande av uppkommen vinst eller täckande av förlust enligt fastställd balansräkning
Beslut om arvoden
Beslut om antal styrelseledamöter, suppleanter och revisorer
Val av styrelseledamöter och suppleanter
Val av revisor och suppleant
Ev. val av valberedning
Hissen i port 39 är trasig. Det har hänt flera gånger inom kort tid.
Kone ska göra en grundlig felsökning snarast möjligt och vi har bett dem återkoppla till styrelsen så vi vet vad som gått fel och vad som åtgärdats så att det förhoppningsvis löser problemet för gott.
Om ni upplever problem, felanmäl till Kone och uppge ärendenummer CQJ5023.
Uppdatering kl 11: problemet ska nu vara åtgärdat efter att en sensor bytts. Återkom till styrelsen om det skulle återkomma.
Uppdatering kl 17: fortfarande problem enligt vissa.
Uppdatering 29 augusti kl 21: Hissen är åter ur funktion och är avstängd. Felet är större än vad Kone först antog, och vi väntar på en ytterligare service.
Tisdagen den 26 september kl 19:00 i Marabouparkens bibliotek genomförs årets föreningsstämma för Brf Snickarboa.
Årsredovisningen kommer inom kort.
Nu är budgetarbetet för kommande räkenskapsår klart och det är ett år som kommer att präglas av höjda kostnader inom många områden. Styrelsen har därför beslutat att höja avgiften med 12% fr.o.m. 1 oktober 2023.
Den främsta anledningen är att ett av våra lån på 9,3 miljoner löper ut den 25 september 2023. Idag har det en ränta på 1,50%, men vi räknar med att gå över 4%. Den totala räntekostnaden för föreningen beräknas öka med 170% under kommande året.
Utöver räntekostnaderna är det framförallt de taxebundna kostnaderna som ökar kraftigt, såsom el, fjärrvärme, vatten och sophantering. Vi har även budgeterat för fastighetsförbättringar enligt underhållsplanen där både värmesystemet behöver ses över och trädetaljer målas och eventuellt bytas ut.
Elpriset är så klart svårbedömt. Vi har i budgeten räknat med en kall vinter men beroende på vädret kan göra att utfallet blir bättre än budgeterat.
Avgiftshöjningen kommer inte att täcka kostnaderna för allt vi har budgeterat, utan vi kommer att behöva använda den buffert som vi sparat ihop under flera år. Den finns till för just sådana här tillfällen. Ytterligare avgiftsjusteringar inom en snar framtid är dock tyvärr inte uteslutet.
Avslutningsvis är vår uppfattning att föreningens ekonomiska situation är relativt god och att vi har alla möjligheter att klara de svåra tiderna bättre än många andra föreningar, framförallt för att vi är mindre belånade. Vi behöver gemensamt tänka på att vårda och förvalta våra hus väl, och undvika onödiga kostnader, små som stora.
Den 20:e juni kommer märkta cyklar och barnvagnar städas bort. För att spara föremålet är det enda du behöver att ta bort den röda taggen.
Den 7 juni mellan 9:00 - 11:00 kommer garaget att vårstädas.
Under den tiden ska inga bilar stå parkerade i garaget.
Städning utförs av ADB och i samband med detta kommer diket för smältvatten tömmas.
För att frigöra utrymme till fastighetens aktiva cyklister och småbarnsföräldrar så har styrelsen beslutat att genomföra en rensning av barnvagnar och cyklar. Vi har därför idag märkt upp samtliga cyklar och barnvagnar i fastigheten med en röd märkningstagg.
Det enda du behöver göra är att ta bort den röda taggen från föremålet du äger senast den 20:e juni.
Vi vill också påpeka att det är ytterst önskvärt att det enbart är brukbara cyklar och barnvagnar som förvaras i föreningens gemensamma utrymmen. Trasiga eller oanvända sådana ska förvaras i eget förråd eller i din bostad.
Ta kontakt med styrelsen för att se om föremålet är tillvarataget eller har försvunnit på annat sätt.
Föremål som har sin röda tagg kvar när tidsfristen löpt ut betraktas som övergivna och tas i förvar av föreningen under 6 månader. Om ingen ägare har hört av sig inom 6-månadersperioden så kommer föremålet att återvinnas.
Vi passar på att redan nu tacka för er insats att underlätta återvinningen som bidrar tillett bättre samhällsresursnyttjande samt att frigöra ytor till fastighetens aktiva cyklister och föräldrar!
Just nu står en container på innergården där du kan kasta dina grovsopor fram till den 17:e maj. Passa på att återvinna sådant du inte längre behöver.
Kod till låset är 6870.
Vi ska installera hållare för laddkablar på samtliga elbilsplatser i garaget. Detta för att kablarna inte ska ligga och “skräpa” på golvet eller hänga i hemgjorda lösningar. Det blir lättare att använda och finare att se på.
När arbetet är klart kommer du att kunna hänga upp och låsa fast din kabel med ett eget hänglås och därmed enklare kunna ladda din bil.
Du som står på laddplats måste parkera på annan plats, alternativt en meter ut från väggen, så att hantverkarna kommer åt att borra i väggen.
Vänligen lägg in en påminnelse så du kommer ihåg att flytta bilen.
28:e april kl 08:30. Arbetet beräknas ta några timmar.
Vi ses på gården klockan 10:00 och hjälps åt att göra vårfint både ute och inne.
En lista med uppgifter kommer att finnas vid gårdshusets entrédörr till innergården en tid innan städdagen. Om du är upptagen med annat på städdagen så kan du skriva upp vilken uppgift du tar på dig att utföra en annan dag som passar dig bättre.
Efter städningen blir det grillad korv och fika runt grillen på gården.
MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har beslutat att samtliga bostadsrättsföreningar i Sverige ska färdigställa skyddsrum för alla medlemmar (SFS nr: 2023:3045) innan årsskiftet.
Styrelsen har beslutat att nyttja ett utrymme i garaget till att bygga ett skyddsrum som kan stå emot verkningarna av stridsmedel som kan antas komma att användas i händelse av krig.
Platserna 23 - 31 kommer att tas i bruk för detta ändamål. Fr.o.m 1 juli 2023 ska garageplatserna vara tomma och tillgängliga. Arbetet förväntas pågå i två veckor.